Przejdź do treści

Czego nie jeść żeby schudnąć

Wraz ze wzrostem wskaźników otyłości i cukrzycy w Polsce, wiele osób szuka sposobów na utratę wagi. Jedzenie zdrowej żywności może pomóc w utrzymaniu optymalnej masy ciała i zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych spowodowanych otyłością. Ale co to dokładnie znaczy jeść zdrowo? W tym artykule omówimy rodzaje żywności, którą powinny unikać osoby pragnące schudnąć.

Czego nie jeść na diecie odchudzającej?

Istnieje wiele pokarmów, które uważane są za sprzymierzeńca diety redukcyjnej – niestety w rzeczywistości mają z tym niewiele wspólnego. Dodatkowo żywność tego typu nie wpływa dobrze na zdrowie i samopoczucie

Fast-foody oraz słodkie i słone przekąski

Produkty tego typu zawierają wysoką zawartość kalorii i tłuszczu, ale niską wartość odżywczą. Obfitują one w cukier, sól i inne niezdrowe dodatki. Z kolei ciastka, chipsy czy pączki wytwarzane są z rafinowanych ziaren, co oznacza, że nie mają błonnika. Pokarmy tego typu szybko się trawią, podnosząc jednocześnie poziom cukru we krwi. Co gorsza, w tych wysoko przetworzonych produktach brakuje witamin i minerałów, które pomagają utrzymać twoje ciało w zdrowiu i sile!

Cukier

Cukier zawiera jedynie wiele pustych kalorii, które do diety nie wnoszą nic oprócz pustych kalorii, sprzyjających powstawaniu tkanki tłuszczowej. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie spożycie owoców obfitujących w cenne dla zdrowia i samopoczucia witaminy oraz minerały. Ważny jest także błonnik, który pomaga regulować poziom cukru we krwi w twoim ciele, aby nie podskoczył zbyt wysoko, gdy jesz słodkie pokarmy zawierające duże ilości węglowodanów.

Zobacz: Słodycze na diecie.

Warzywa strączkowe

Jedną z największych rzeczy, które będziesz musiał zrobić rozpoczynając dietę odchudzającą, jest rezygnacja z pewnych pokarmów, które spożywasz regularnie.

Jedną z tych kategorii są rośliny strączkowe. Warzywa strączkowe to fasola, soczewica, groch i orzeszki ziemne. Te pokarmy są wysokie w błonnik i białko, które jest świetne dla zdrowia, ale mogą powodować problemy, gdy próbuje schudnąć ze względu na ich wysoką zawartość kalorii.

Jeśli chcesz schudnąć szybko i łatwo, to powinieneś unikać jedzenia warzyw strączkowych całkowicie, aż osiągniesz swoją wagę docelową.

Zobacz artykuł: Znaczenie błonnika w codziennej diecie oraz roślinne źródła białka.

Soki owocowe o dużej zawartości cukru

Jednym z najczęstszych błędów, jakie popełniają ludzie próbujący schudnąć, jest spożywanie zbyt dużej ilości soków owocowych. Sok owocowy może być świetnym dodatkiem do zdrowej diety, ale nie zawsze jest to najlepszy wybór.

Napoje takie jak sok pomarańczowy i żurawinowy mogą mieć tyle samo cukru co coca-cola, więc nie są najlepszą opcją, jeśli próbujesz ograniczyć spożycie cukru.

Jeśli szukasz zdrowej alternatywy dla sody spróbuj, zamiast tego pić wodę z odrobiną cytryny lub limonki!

Tłuste ryby morskie

Tłuste ryby morskie są jednym z najgorszych pokarmów do jedzenia na diecie odchudzającej, ponieważ mają dużo kalorii i tłuszczu.

Jednym z przykładów tłustych ryb morskich jest łosoś. Łosoś jest tłustą rybą, która zawiera bardzo dobre składniki odżywcze takie jak kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy A, D, E i B12.

Mimo tego łosoś zawiera również wysokie poziomy tłuszczu nasyconego i cholesterolu. Ilość tłuszczów nasyconych obecnych w łososiu może zwiększyć ryzyko chorób serca poprzez podniesienie poziomu cholesterolu we krwi.

Dieta odchudzająca – o czym warto pamiętać?

Najważniejszą rzeczą do zapamiętania na temat diety odchudzającej jest to, że jest to proces, a nie cel.

Jeśli chcesz schudnąć, musisz upewnić się, że robisz to powoli i stabilnie. Zbyt szybka utrata wagi może być niebezpieczna i może nawet spowodować zatrzymanie wody w organizmie, co sprawi, że będziesz wyglądać jeszcze gorzej.

Ważne jest również, aby nie wchodzić na złe diety, jak te, które obiecują szybką utratę wagi, a tak faktycznie to, zamiast spalać tkankę tłuszczową to spalasz swoje mięśnie.

Zamiast tego, spróbuj jeść małe porcje zdrowej żywności w ciągu dnia i ćwiczyć regularnie. To pomoże Ci schudnąć stopniowo w czasie bez utraty masy mięśniowej oraz bez problemów zdrowotnych.

Czy produkty zawierające węglowodany złożone przyczyniają się do utraty wagi?

Złożone węglowodany są najlepszym źródłem energii dla Twojego organizmu. Są również niezbędnym elementem diety, ponieważ dostarczają Ci witamin, minerałów i błonnika. Jednak niektórzy ludzie wierzą, że węglowodany złożone przyczyniają się do utraty wagi.

Teoria stojąca za tym przekonaniem jest taka, że złożone węgle mają mniej kalorii niż węglowodany proste, takie jak cukier i biała mąka. Kiedy spożywasz węgle złożone zamiast prostych, dłużej czujesz się syty i spalasz więcej kalorii podczas trawienia. Na przykład, jeśli zjesz kawałek chleba, który ma 30 gramów cukru (około jednej łyżki stołowej) w porównaniu z 30 gramami mąki pełnoziarnistej (która nie zawiera cukru), spożywasz mniej więcej taką samą liczbę kalorii, ale dłużej będziesz czuł się syty po zjedzeniu wersji pełnoziarnistej, ponieważ zawiera ona więcej błonnika.

Niektórzy eksperci twierdzą jednak, że nie oznacza to, że węglowodany złożone pomagają w utracie wagi; mówią oni raczej, że oznacza to po prostu, że kalorie pochodzące z węglowodanów złożonych są uwalniane do krwiobiegu wolniej niż te pochodzące z węglowodanów prostych. Oznacza to, że nawet jeśli twoje ciało może nie otrzymać wystarczającej ilości paliwa z jedzenia tylko węglowodanów złożonych, nie przestanę jeść, dopóki nie spełni wszystkich swoich wymagań dotyczących paliwa.

Napoje słodzone – czym jest zastąpić?

Najlepszym zamiennikiem słodzonych napojów jest woda. Woda to najlepsza rzecz, jaką możesz pić, która pomoże Ci schudnąć i utrzymać zdrowy styl życia.

Woda pomaga Ci czuć się pełnym, więc nie będziesz kuszony, aby jeść tak dużo jedzenia. Pomaga również organizmowi pozbyć się produktów odpadowych, takich jak toksyny i nadmiar soli, co sprawi, że twój system będzie bardziej wydajny i ogólnie zdrowszy.

Ponadto wykazano, że woda obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy. Woda może pomóc w bólach głowy lub migrenach poprzez zmniejszenie stanu zapalnego, który występuje w tkance mózgowej, gdy jesteś odwodniony.

Jeśli chcesz dodać trochę smaku do swojej wody, spróbuj dodać plasterki cytryny lub plasterki ogórka!

Napoje słodzone słodzikami mogą również okazać się pomocne podczas redukcji.

Więcej artykułów powiązanych z wodą:

Jak pozbyć się nadprogramowych kilogramów?

Pozbycie się nadwagi to cel wielu osób. Chociaż istnieje wiele sposobów, aby to zrobić, jednym z najbardziej skutecznych sposobów jest zmniejszenie spożycia węglowodanów.

Węglowodany są jednym z trzech makroskładników występujących w żywności (pozostałe to tłuszcze i białka), które przyczyniają się do podstawowej przemiany materii. Węglowodany są głównym źródłem energii dla roślin i obejmują cukry, skrobię i błonnik. Podczas gdy wszystkie węglowodany dostarczają energii, niektóre są również bardzo łatwe do strawienia i mogą być szybko rozłożone przez nasz organizm. Te węglowodany to zwykle cukry proste, takie jak sacharoza (cukier stołowy) lub fruktoza (cukier owocowy).

W przeciwieństwie do nich inne węglowodany wymagają dłuższego czasu, aby nasze ciała mogły je strawić, ponieważ mają bardziej złożone struktury, które wymagają więcej wysiłku od naszego układu trawiennego. Ten rodzaj węglowodanów obejmuje cukry złożone, takie jak laktoza (cukier mleczny) lub cząsteczki skrobi.

Ważne jest, aby wiedzieć, że kiedy spożywamy pokarmy o wysokiej zawartości węglowodanów prostych, bardzo szybko dostają się one do naszego krwiobiegu i powodują skok poziomu cukru we krwi, który następnie wyzwala produkcję insuliny przez trzustkę. Insulina jest ważnym hormonem, ponieważ pomaga komórkom wchłaniać glukozę, aby mogły ją wykorzystać jako paliwo do produkcji energii.

Jakie produkty zawierają dużo składników mineralnych?

Minerały znajdują się w różnych produktach spożywczych, ale niektóre zawierają ich więcej niż inne. Na przykład mięso, ryby i nabiał są bogate w minerały. Jeśli chcesz dostarczyć więcej minerałów do swojej diety bez zbytniej zmiany tego, co jesz, oto kilka sugestii:

  • Spróbuj jeść więcej wodorostów. Wodorosty są świetnym źródłem jodu, który jest ważny dla zdrowia tarczycy. Możesz cieszyć się nim na surowo lub ugotować i dodać go do sałatek.
  • Jedz więcej orzechów i nasion. Migdały, nerkowce, nasiona słonecznika i siemię lniane zawierają miedź i żelazo, a także inne minerały, takie jak mangan i wapń. Są również pełne antyoksydantów, które pomagają wzmocnić Twój układ odpornościowy! Pamiętaj, aby nie przesadzić z orzechami, ponieważ mogą być kaloryczne, jeśli zjesz ich zbyt wiele na raz (zwłaszcza te z dodatkiem soli).
  • Upewnij się, że Twoje źródła białka pochodzą od zwierząt, które były hodowane na pastwiskach, a nie w fabrykach (np. wołowina karmiona trawą). Badania wykazały, że krowy hodowane na trawiastych pastwiskach mają wyższy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 niż krowy karmione kukurydzą w halach produkcyjnych.

Produkty, które podnoszą uczucie sytości

Sytość to uczucie pełności i zadowolenia po spożyciu posiłku. Jest to również termin używany przez dietetyków do określenia ilości jedzenia, która jest potrzebna, aby czuć się zadowolonym, w przeciwieństwie do uczucia głodu.

Aby pamiętać o sytości podczas tworzenia planu posiłków, dietetycy zalecają pacjentom stosowanie produktów, które zwiększają sytość. Niektóre przykłady obejmują:

  1. Pełne ziarna, które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu
  2. Kwasy tłuszczowe, takie jak te znajdujące się w orzechach, nasionach i awokado
  3. Żywność bogata w białko zawierająca dużo wartości odżywczych, taka jak fasola i jajka.

Ile białka na kilogram masy ciała?

Ilość białka na kg masy ciała zależy od Twojego wieku, płci i poziomu aktywności. Dorośli powinni spożywać 0,8 grama białka na każdy kg masy ciała dziennie. Kobiety w ciąży lub karmiące powinny spożywać od 1,1 do 1,4 grama białka na każdy kilogram masy ciała dziennie.

Podsumowanie

Podsumowując, istnieje wiele pokarmów, których należy unikać, aby schudnąć. Należą do nich: przetworzone mięsa, ciastka i słodycze oraz żywność o wysokiej zawartości tłuszczu. Ważne jest również, aby dużo porcji warzyw i owoców każdego dnia.

Przeżyj z nami
najpyszniejsze
Święta!

Sprawdź nasz menu świąteczne.

Zamów

Newslleter

Zapisz się do newslettera