Dieta sokowa – wpływ na organizm

10 kwietnia 2022

Na świecie istnieje mnóstwo różnych diet, dlatego z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Jedną z nich jest dieta sokowa, czyli oczyszczanie organizmu i odchudzanie za pomocą soku. Jest ona niezwykle popularna wśród celebrytów. Przyjrzyjmy się zatem, jak działa ta dieta, na czym polega i czy jest skuteczna. 

Co to jest dieta sokowa

Dieta sokowa, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na piciu przeróżnych soków owocowych oraz warzywnych. Skład soku determinuje działanie, dlatego można tę dietę stosować nie tylko na odchudzanie, ale również podczas różnych dolegliwości. Myśląc o warzywach i owocach, od razu mamy pewność, że są zdrowe, przez co chętnie po nie sięgamy. Plany diety, które zawierają soki, warzywa, mieszanki warzywno-owocowe, suplementy witaminowe brzmią w taki sposób, że zachęcają do skorzystania. Jednak, czy na pewno dieta taka odchudza? 

Czy dieta sokowa jest dla Ciebie dobra?

Dieta sokowa jest jak najbardziej zdrowa, należy jednak pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku podczas jej prowadzenia. Jeśli do soku użyjesz świeżych warzyw i owoców masz pewność, że mają one więcej witamin, niż np. mrożonki. Jeszcze lepiej, jeśli te produkty pochodzą z własnego ogródka lub od sprawdzonych dostawców, dzięki czemu nie zawierają ulepszaczy i chemii. Wtedy wiemy, że soki te to prawdziwa bomba witaminowa. To właśnie dlatego BistroBox w swoich posiłkach bazuje na ekologicznych produktach pochodzących od lokalnych dostawców. 

Na przykład jagody są jednym ze składników wielu soków i są bogate w witaminę C i witaminę K. Tak więc sok z jagód stał się popularnym napojem dla osób, które chcą zwiększyć spożycie tych ważnych składników odżywczych.

Mango zawiera dużo witaminy B6 i witaminy A, a szpinak jest bardzo niskokaloryczny, obfituje w błonnik pokarmowy, białko oraz witamin A, C i E. Jeśli zmieszasz sok z którymkolwiek z tych składników, uzyskasz zastrzyk witamin. 

Tak naprawdę możesz do soku użyć każde warzywo i każdy owoc. Jeśli zazwyczaj nie jesz w swojej regularnej diecie unikasz warzyw i owoców, wyciskanie soku może być dobrym sposobem na uzyskanie potrzebnych organizmowi składników odżywczych. Więcej informacji o tym sposobie żywienia, przeczytasz w naszym artykule zatytułowanym: “Dieta sokowa – efekty i zasady”, do którego zapraszamy.

Sprawdź catering naszych diet:

dieta sokowa wpływ na organizm

W jakich warzywach i owocach znajdziemy konkretne witaminy i minerały?

Witaminy:

A — morele, jabłko, brzoskwinia, banan, cukinia, papryka, pomidor, marchewka;

B — awokado, kukurydza, szparagi, malina, truskawka, jeżyny;

C — cytrusy, pomidor, szparagi, jeżyny, wiśnie, mango, ananas.

Miedź — rośliny strączkowe;

Żelazo — szpinak, pietruszka, jagody, jabłka, śliwki;

Cynk — pomidor, pietruszka, awokado, granat, malina.

Korzyści z diety sokowej dla utraty wagi

dieta sokowa wpływ na organizm

Wiele osób stosuje dietę sokową przez trzy, pięć, a nawet 10 dni. Jeśli pijesz soki owocowe i warzywne przez kilka dni, prawdopodobnie odniesiesz co najmniej kilka korzyści. 

Mniej zjesz, ponieważ odczuwasz mniejszy głód

Soki warzywno-owocowe są bardzo syte. Im są gęściejsze, tym bardziej nas nasycą, a my nie będziemy sięgać po przekąski. Dlatego też dieta sokowa wykazuje korzystny wpływ na odchudzanie, stając się jednocześnie ciekawym sposobem na oszukanie organizmu. 

Lepsze zdrowie jelit

Tym sposobem możesz poprawić zdrowie jelit, a nawet poczuć poprawę samopoczucia. Jedno badanie wykazało, że trzydniowa dieta sokowa zmieniła mikrobiotę jelitową związaną z utratą wagi, a także promowała lepsze samopoczucie nawet dwa tygodnie po oczyszczaniu organizmu dietą sokową.

Oczyszczanie ciała

Post sokowy daje odpoczynek Twojemu układowi trawiennemu, pozwalając jednocześnie organizmowi przekierować energię normalnie wykorzystywaną do trawienia w kierunku wykonywania „domowych prac porządkowych” – proces ten znany jest również jako detoksykacja.

Na koniec warto wspomnieć również o tym, że doki są proste w wykonaniu, dlatego też chętnie po nie sięgamy. Podczas samodzielnego przygotowywania należy zwracać uwagę na dodawane owoce, ponieważ napój taki niekiedy może on zawierać zbyt dużo cukru. Nawet jeśli nie dodasz dodatkowego cukru, wiele słodkich owoców naturalnie zawiera wysoki poziom słodkiej fruktozy. Dlatego, jeśli masz problem z cukrzycą, nie zaleca się stosowania na własną rękę takiej diety. Mylne jest również przekonanie, że wraz z sokiem spożyjesz mniej kalorii, niż jedząc inne danie. W owocach i warzywach również znajdują się kalorie, przez co niekiedy mogą być zbliżone kalorycznie od "zwykłego" obiadu. 

Odpowiednio zbilansowana i przeprowadzona w odpowiedni sposób dieta sokowa może bardzo pozytywnie odbić się na samopoczuciu i wyglądzie sylwetki. Kluczem do sukcesu jest jednak stosowanie się do ściśle określonych zasad i korzystanie z wysokojakościowych produktów podczas przygotowywania.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.