Przejdź do treści

Jakie warzywa i owoce jeść wiosną? Porady!

Wiosna to czas, kiedy przyroda budzi się do życia. Zupełnie zrozumiałe jest więc, że w sklepach oraz na targach pojawia się coraz więcej świeżych owoców i warzyw. Im cieplej i słoneczniej, tym większa ilość sezonowych produktów, z których można korzystać. Jak zaś powszechnie wiadomo, zarówno owoce, jak i warzywa zawierają wiele składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Ich spożycie pozytywnie wpływa także na stan skóry, włosów oraz oczywiście paznokci. Dobrze byłoby więc zdawać sobie sprawę z tego, po które rodzaje warzyw i owoców należy sięgać wiosną. Sezon na niektóre z nich trwa naprawdę krótko, dlatego warto byłoby się pośpieszyć.

Nowalijki – pierwsze zwiastuny wiosny

Wiele osób twierdzi, że pojawienie się w sklepach spożywczych tak zwanych nowalijek przesądza o rozpoczęciu wiosny. Pod pojęciem nowalijek kryje się bardzo wiele smacznych warzyw. Po długiej zimie większość ludzi pragnie sięgnąć po kruche, zielone liście sałat oraz po piękną, czerwoną rzodkiewkę. Wiele osób zwróci zaś swoją uwagę na botwinkę, na bazie której można przygotować smakowity chłodnik. Kuszący jest także zielony szczypiorek o wyrazistym smaku, który stanowi świetny dodatek do porannej porcji jajecznicy. Dobrym pomysłem wydaje się na pewno zapoznanie z właściwościami wymienionych wyżej warzyw. Wówczas będzie można ocenić, które z nich powinny znaleźć się na talerzu jak najczęściej.

Rzodkiewki – jakie mają właściwości?

Rzodkiewka bywa bardzo często wykorzystywana do zrobienia twarożku, który z kolei nada się do kanapek. Jej charakterystyczny, lekko ostry smak przypadnie do gustu przede wszystkim osobom, które lubią pikantne produkty. Niezaprzeczalnym atutem rzodkiewki jest jej niskokaloryczność. Dzięki temu, bez obaw mogą sięgać po nią osoby będące na diecie odchudzającej. Na tym jednak nie koniec zalet tego wyjątkowego warzywa. Rzodkiewka stanowi pokaźną skarbnicę potasu, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Pierwiastek ten okazuje się szczególnie pomocny dla układu krążenia. W rzodkiewce nie brakuje także cennej witaminy C, która jest bardzo silnym antyoksydantem. Okazuje się więc niesamowicie pomocna w walce o większą odporność organizmu na choroby, w tym nowotworowe.

Za co warto docenić sałatę masłową?

Kolejnym przykładem nowalijki jest sałata masłowa. Charakteryzuje się ona przepięknym zielonym kolorem, za którym tak wiele osób stęskniło się zimą. Jej kruche i jednocześnie soczyste liście zadowolą podniebienia nawet najbardziej wybrednych konsumentów. Zdaniem wielu osób, sałata masłowa najlepiej smakuje w formie mizerii, z ogórkami, koperkiem i śmietaną. Ze względu na obecność chlorofilu, sałata wykazuje właściwości bakteriobójcze. Regularne jej spożywanie pomaga więc szybciej pokonać infekcje, zwłaszcza te sezonowe. Co ciekawe, warzywo to pomoże również przyspieszyć gojenie się ran. Spożywanie sałaty powinno więc wejść w nawyk osobom chorym na cukrzycę. Nie da się ukryć, że nierzadko mają one problem z trudno gojącymi się ranami. W sałacie nie brakuje także witaminy C, która pozwala zwalczać wolne rodniki. Warzywo to pomaga także odkwaszać organizm. Z tego właśnie powodu, zalecane jest osobom, które spożywają duże ilości zakwaszającego mięsa czy nabiału. Niska kaloryczność sałaty sprawia, że można jeść ją bez żadnych ograniczeń. Warzywo to jest doskonałym wyborem dla osób, które borykają się z nadwagą bądź otyłością. Jeżeli istnieje taka możliwość, najlepiej wybierać sałatę pochodzącą z ekologicznych upraw, bez oprysków.

A może botwinka?

Kolejnym ciekawym warzywem, po które warto sięgnąć wiosną, jest botwinka. Zarówno młode buraki, jak i ich liście zawierają mnóstwo cennych witamin oraz składników mineralnych. Mowa tu, chociażby o witaminie B9, która zdecydowanej większości ludzi znana jest jako kwas foliowy. Nie sposób także nie wspomnieć o tym, że buraczki zawierają spore ilości cennego żelaza. Botwinka jest więc polecana w szczególności osobom, które mają problem ze zbyt niskim poziomem hemoglobiny. Ta wyjątkowa nowalijka może być spożywana zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Wydaje się, że większość osób decyduje się na przygotowanie smakowitego chłodnika z botwiny. Można także postawić na barszcz ukraiński, jak również na sałatkę czy tartę z buraczkami. Warto eksperymentować, aby stworzyć niebanalne i smaczne dania, które przypadną do gustu większości domowników.

Właściwości szczypiorku

Kolejny przykład nowalijki jest szczypiorek. Za jego smakiem przepada zdecydowana większość ludzi. Jest on świetnym dodatkiem do dań z jajkami, jak również do wiosennych sałatek. Można wykorzystać go też jako dodatek do twarożku, zarówno tego tradycyjnego, jak i wegańskiego. Szczypior charakteryzuje się właściwościami bakteriobójczymi, jak również przeciwgrzybiczymi. Dzięki temu możliwa staje się skuteczna walka z infekcjami, zwłaszcza tymi sezonowymi. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że szczypiorek nie jest wskazany osobom borykającym się z refluksem. Może on spowodować nasilenie objawów chorobowych.

Sprawdź także inne artykuły:

Krótki sezon na szparagi

Wiosną warto byłoby także postawić na szparagi, tym bardziej że sezon na te wyjątkowe warzywa jest bardzo krótki. Stanowią one wspaniałą skarbnicę cennej witaminy K, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krzepnięcia. Szparagi są także bogate w cenne witaminy z grupy B, jak również w witaminy C, A oraz E. Ponadto, znaleźć można w nich magnez, żelazo oraz wapń. Wspaniale smakują zarówno w daniach tradycyjnych, jak i w daniach wegańskich i wegetariańskich.

Przełom maja i czerwca – czas truskawek

Jeżeli chodzi o owoce, po które warto sięgnąć wiosną, na pewno należy wymienić truskawki. Charakterystyczna jest dla nich niska kaloryczność. Dzięki temu mogą sięgać po nie osoby zmagające się z nadprogramowymi kilogramami. Ponadto, w truskawkach nie brak jest witaminy C, która pozwala na neutralizowanie wolnych rodników. Na tym jednak nie koniec. Truskawki są również wspaniałym źródłem folianów, karotenoidów oraz steroli roślinnych. Owoce te wykazują właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjnie oraz przeciwzakrzepowe. Ze względu na swój niski indeks glikemiczny, polecane są osobom cierpiącym na cukrzycę oraz insulinooporność. Na bazie truskawek można przygotować między innymi:

  • sałatki,
  • ciasta,
  • koktajle,
  • dżemy,
  • kremy do ciast.

Owoce te smakują dobrze zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Niektóre odmiany wyróżnia wyjątkowa słodycz, a inne lekka kwaskowatość. Warto próbować różnych odmian, aby znaleźć tę, w której zasmakuje się najbardziej.

Czarne jagody leśne

Mniej więcej w połowie czerwca, można znaleźć na krzaczkach leśne jagody. Warto byłoby się nimi zainteresować, bo charakteryzują się zawartością wielu witamin i minerałów. Są bogate między innymi w pektyny, kwas ursolowy oraz w kwasy organiczne. Charakteryzują się one działaniem wzmacniającym naturalną odporność organizmu. Poza tym są nieocenione dla osób walczących z różnego rodzaju schorzeniami wzroku. Każdy, kto cierpi na krótkowzroczność bądź dużo pracuje przed komputerem, powinien zainteresować się tymi wyjątkowymi owocami. Co ciekawe, leśne jagody mogą uchronić przed rozwojem wielu groźnych chorób. Mowa tu, chociażby o cukrzycy typu drugiego, jak również o nadciśnieniu tętniczym. Borówki leśne korzystnie wpływają na stan skóry, włosów oraz paznokci. Na bazie czarnych jagód można przygotować naprawdę wiele ciekawych dań. Dobrym pomysłem może okazać się, chociażby placek z jagodami, jak również muffinki. Owoce te nadadzą się także do koktajlu. Wspaniale smakują również solo bądź podane z odrobiną brzozowego cukru. Kluczem do sukcesu jest systematyczne spożywanie borówek. Wówczas będzie można liczyć na ich dobroczynne właściwości. Przed spożyciem owoców, koniecznie należy zatroszczyć się o ich umycie. Tym sposobem możliwe jest pozbycie się potencjalnie groźnych chorób, które mogłyby zostać przeniesione przez zwierzęta leśne. Mowa tu, chociażby o bąblownicy.

Przeżyj z nami
najpyszniejsze
Święta!

Sprawdź nasz menu świąteczne.

Zamów

Newslleter

Zapisz się do newslettera