Przejdź do treści

Na czym polega dieta keto? Najważniejsze informacje

O diecie keto mówi się ostatnio coraz więcej. Mimo to nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, czym właściwie jest ten sposób żywienia. Nie wszyscy wiedzą również, komu jest dedykowana, a kto powinien raczej jej unikać. Zanim rozważy się przejście na wspomnianą dietę, dobrze byłoby także poznać jej największe zalety i wady. Dobrym pomysłem będzie także poznanie zaleceń oraz przeciwwskazań do diety keto. Wreszcie, należy mieć świadomość tego, co powinny spożywać osoby, które chcą żyć zgodnie z zasadami diety ketogenicznej. Ponadto taki sposób żywienia może poszczycić się kilkoma niewątpliwymi zaletami, o których należy wspomnieć.

Dieta ketogeniczna – najważniejsze informacje

Dieta ketogeniczna w ostatnim czasie stała się niesamowicie modnym sposobem żywienia. Przed rozpoczęciem należy oczywiście dokładnie dowiedzieć się, czym dieta keto w ogóle jest. Dobrze byłoby także poznać jej najważniejsze zasady. Otóż niewątpliwie najistotniejszą informacją jest to, że osoby przebywające na diecie ketogenicznej muszą bardzo mocno ograniczyć spożywanie węglowodanów. Powinny również znacząco zwiększyć spożycie tłuszczy. Zgodnie z zasadami diety keto, spożywane w ciągu dnia posiłki powinny składać się w 80% z tłuszczy. Pozostałą część może stanowić białko oraz węglowodany. Łatwo można się więc domyślić, że organizm nie będzie mógł czerpać energii z cukrów prostych oraz złożonych. W zamian będzie musiał nauczyć się pozyskiwania energii z tłuszczy. Wówczas dochodzi do tak zwanej ketozy. Bardzo ważne jest to, aby dieta ketogeniczna była wprowadzana pod kontrolą doświadczonego dietetyka lub lekarza. Samodzielne wprowadzanie w życie zasad diety keto może wiązać się z pewnym ryzykiem i należy mieć tego świadomość.

Zalety oraz wady diety keto

Nie da się ukryć, że dieta ketogeniczna posiada zarówno szereg zalet, jak i wad. Warto byłoby więc przyjrzeć się jednym i drugim. Jeżeli chodzi o zalety tego modelu żywienia, jedną z nich będzie to, iż daje on przyjemne poczucie lekkości. Wiele osób chwali również dietę keto za to, że dodaje ona energii i chęci do działania. Dzięki niej można również całkiem sporo schudnąć. Jest to szczególnie istotne dla osób, które borykają się z nadwagą bądź otyłością. Poza tym ten sposób żywienia często okazuje się trafionym rozwiązaniem dla osób walczących z insulinoopornością bądź hiperinsulinemią. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, dieta ketogeniczna jest bardzo restrykcyjna. Przestrzeganie wszystkich jej zasad może nastręczać sporo trudności – zwłaszcza na samym początku. Wiele osób może nie radzić sobie z narzuconymi z góry ograniczeniami. Ponadto taka dieta wiąże się z całkiem dużym ryzykiem różnego rodzaju niedoborów. Tutaj kluczem do sukcesu okaże się odpowiednie zbilansowanie posiłków pod okiem doświadczonego dietetyka – tak jak ma to miejsce w przypadku naszej diety. Trzeba także mieć świadomość tego, iż ketogeniczny model żywienia może prowadzić do kłopotów z wątrobą, trzustką czy nerkami. Jest to szczególnie częste u osób, które stosują dietę keto przez bardzo długi okres.

Komu może pomóc dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna ma naprawdę sporo zalet, o których była już mowa powyżej. Z tego też względu, jest ona polecana pewnym grupom ludzi. Przede wszystkim, korzyści ze stosowania wspomnianej diety mogą odnieść:

  • osoby borykające się z padaczką lekooporną,
  • osoby cierpiące na hiperinsulinemię,
  • osoby z insulinoopornością,
  • osoby chore na stwardnienie guzowate,
  • osoby, które pragną schudnąć.

Wyróżnić można także inne przypadłości, gdzie dieta keto może się sprawdzić. Dla swojego własnego bezpieczeństwa, przed zastosowaniem diety, dobrze byłoby skontaktować się z lekarzem. Wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo pozbycia się wszelkich wątpliwości, które mogłyby utrudnić podjęcie decyzji o rozpoczęciu diety. Jeśli lekarz stwierdzi, że lepiej nie rozpoczynać swojej przygody z dietą keto, być może warto go posłuchać. Można także udać się na konsultację do innego specjalisty i porównać ze sobą opinie obydwu lekarzy.

Komu dieta ketogeniczna nie jest wskazana?

Dieta ketogeniczna, pomimo licznych zalet, nie jest odpowiednia dla każdego. Przede wszystkim, nie powinny korzystać z niej osoby borykające się z chorobami nerek. Nie jest to także dobry model żywienia dla osób walczących ze schorzeniami trzustki, bądź wątroby. Niektórzy zalecają także ostrożność w przypadku osób z zaburzoną gospodarką hormonalną. Niestety, zaburzenia hormonalne są bardzo poważnym problemem, wpływającym na wiele narządów. Dieta w przypadku problemów natury hormonalnej powinna być więc dobierana ze szczególną starannością. Przewaga tłuszczy w jadłospisie nie zawsze będzie więc najlepszym wyborem, na jaki można się zdecydować.

Czego nie powinno się jeść będąc na diecie keto?

Jak już wspominaliśmy, nie wszystkie produkty można spożywać na diecie keto. Niestety, produktów, które należy wykluczyć z diety bądź ograniczyć jest całkiem sporo. Przede wszystkim, trzeba pamiętać o tym, aby zmniejszyć spożycie cukrów prostych, a w tym m.in. napojów gazowanych i soków. Mocno ograniczyć trzeba również produkty pszenne, jak również skrobiowe. Osoby będące na diecie ketogenicznej powinny pamiętać również o ograniczeniu spożycia wielu owoców. Mowa tu, chociażby o winogronach, ananasie czy o pomarańczach. Niewskazane są też tzw. produkty light. Nie zawierają one tłuszczu, który stanowi podstawę diety ketogenicznej.

Po jakie produkty należy sięgać na diecie keto?

Dieta ketogeniczna wcale nie musi być nudna i monotonna. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, jakimi zasadami kierować się komponując jadłospis. Mile widziane są tu różnego rodzaju mięsa. Można więc wybierać zarówno spośród wieprzowiny, jak i baraniny czy drobiu. Z powodzeniem można sięgać także po dziczyznę czy jagnięcinę. Warto byłoby jednak postarać się o to, aby mięso pochodziło z ekologicznych źródeł. Wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że nie będzie zawierało żadnych potencjalnie szkodliwych dla organizmu ludzkiego składników. Osoby na diecie keto mogą także włączyć do swojego menu duże ilości jajek, ale te również powinny pochodzić z chowu ekologicznego. I tak w naszym cateringu dietetycznym stawiamy na pstrąga z Zielenicy, jaja z fermy Wysoka Grzęda, warzywa i owoce z hurtowni Bukat.

Wskazane jest także sięganie po nabiał, koniecznie ten naturalny. Dobrym pomysłem będzie kupno jogurtów, śmietany, a także tłustych serów. Bez obaw można sięgać także po oliwę z oliwek, olej kokosowy oraz smalec. Orzechy oraz pestki także będą wspaniałym wyborem. Na diecie ketogenicznej można i należy spożywać warzywa. Najlepiej sprawdzą się:

  • szpinak,
  • jarmuż,
  • bakłażan,
  • kalafior,
  • brokuł,
  • brukselka,
  • kapusta,
  • cukinia,
  • sałata.

Śmiało można sięgać również po ryby oraz po uwielbiane przez mnóstwo osób owoce morza. Jeżeli chodzi o przyprawy, zaleca się zachowanie umiaru. Można doprawiać swoje potrawy niewielkimi ilościami kolendry, oregano, bazylii czy kuminu. Wskazany jest również cynamon oraz rozmaryn.

Jak skomponować jadłospis keto?

Wiele osób, które pragnie stosować dietę keto, zastanawia się nad tym, jak skomponować odpowiedni jadłospis. Nie jest to co prawda bardzo trudne, ale należy włożyć w to pewien wysiłek i wykorzystać posiadaną wiedzę. Podczas tworzenia jadłospisu śmiało można korzystać ze wskazówek znajdujących się w Internecie, jak również w książkach o tematyce kulinarnej. Niemniej jednak nieocenione może okazać się wsparcie doświadczonego dietetyka klinicznego. Przedstawi on przede wszystkim zasady, zalety oraz wady diety keto.

Specjalista przygotuje również unikalny jadłospis i podpowie, jak go modyfikować. Ważne są również systematyczne kontrole dietetyczne. Dzięki nim będzie można monitorować postępy diety i wprowadzać ewentualne modyfikacje.

Przeżyj z nami
najpyszniejsze
Święta!

Sprawdź nasz menu świąteczne.

Zamów

Newslleter

Zapisz się do newslettera