Dieta wegetariańska, czyli o tym jak zbilansować roślinny jadłospis

26 lipca 2021

W dzisiejszych czasach wegetarianizm określany jest jako styl życia. Pomimo tego, że jednoznacznie wiąże się z odrzuceniem produktów będących źródłem białka, czyli w tym przypadku mięsa, dieta wegetariańska powinna być w dalszym ciągu zbilansowana. Oprócz wspomnianego już białka ważny jest również cynk, wapń czy produkty bogate w kwasy omega-3. Na czym polega dieta wegetariańska? Czy dieta wegetariańska jest zdrowa? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym artykule. 

Wegetarianizm z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Nie ma w tym nic niezrozumiałego. Zdecydowana większość potraw jest niezwykle szybka w wykonaniu, a ich smak potrafi zaskoczyć i przekonać do siebie nawet na pozór największych mięsożerców. Podstawą jest jednak stosowanie zdrowych i bogatych w składniki odżywcze produktów! 

Dieta wegetariańska – zasady

Zastanawiasz się, na czym polega dieta wegetariańska i skąd bierze się jej fenomen? Otóż podstawą jest odrzucenie wszelkiego rodzaju mięsa, ryb oraz owoców morza. Przyczyn wyboru takiego stylu życia jest naprawdę wiele, a do najczęstszych zalicza się: 

  • kwestie związane z etyką, czyli nic innego, jak poszanowanie życia zwierząt. Wegetarianie niejednokrotnie nie mogą uporać się z myślą cierpienia i bólu zwierząt, dlatego też odrzucają wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, w szczególności tych z uboju. Mowa tu, chociażby o smalcu czy żelatynie. 
  • hodowla zwierząt może może przyznać się do strat i zniszczeń w środowisku naturalnym. 
  • odrzucenie spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego może być spowodowane pogorszeniem się stanu zdrowia. Celem jest chociażby ograniczenie tłuszczów nasyconych czy cholesterolu.

Nie sposób nie wspomnieć jednocześnie o tym, jak wiele odmian może mieć dieta wegetariańska. Największym zainteresowaniem cieszy się laktoowowegetarianizm, polegający na wyeliminowaniu z diety mięsa i jaj, ale dopuszczaniu spożywania nabiału. Dieta owowegetariańska oznacza wyeliminowanie mięsa i nabiału przy jednoczesnym spożywaniu jaj. Z kolei dieta pescowegetariańska pozwala na konsumowanie jaj, produktów mlecznych, a także ryb. Dieta semiwegetariańska wiąże się z wykluczeniem z posiłków czerwonego mięsa, ale dopuszcza spożywanie np. drobiu, ryb czy nabiału. Odmianą diety wegetariańskiej jest także weganizm, czyli całkowite wykluczenie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Za jedną z najzdrowszych form diety wegetariańskiej uznawany jest fleksitarianizm, czyli okazjonalne spożywanie mięsa. 

Dieta wegetariańska a zdrowie

Czy dieta wegetariańska jest zdrowa? Nie ulega wątpliwości, że to doskonały sposób na zwiększenie ilości przyjmowanego błonnika, witamin, nienasyconych kwasów tłuszczowych czy magnezu. Dzięki temu wykazuje dobroczynny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Jednak nieco bardziej rygorystyczne odmiany diety wegetariańskiej, które w znacznym stopniu ograniczają dostarczanie do organizmu białka czy witaminy B12 mogą przyczynić się do powstawania niedoborów. Należy pamiętać więc, że odpowiednio skonstruowana dieta wegetariańska dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Jak powinna wyglądać dieta wegetariańska? Co jeść, aby ograniczyć niedobory w podaży białka?

  • rośliny strączkowe, 
  • mleko i produkty mleczne, 
  • produkty zbożowe, 
  • jaja, 
  • orzechy. 

Przejście na dietę wegetariańską wiąże się z o wiele zdrowszym sposobem przygotowywania potraw. Podczas przygotowywania warzyw zaleca się gotowanie na parze, a smażenie powinno opierać się na stosowaniu np. oleju kokosowego. Jakie są jeszcze zalety diety wegetariańskiej? Najczęściej mówi się tu o wyeliminowaniu ryzyka zachorowania na choroby nowotworowe o blisko 20%. Dodatkowo o 50% spada zachorowanie na cukrzycę typu 2, a o 32% możliwość wystąpienia chorób serca. Jak widać, zalety diety wegetariańskiej oznaczają przede wszystkim korzyści zdrowotne. 

Dieta wegetariańska  – co jeść, aby dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych? 

Wiele osób szczególnie na początku swojej przygody z roślinnym jadłospisem poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak powinna wyglądać odpowiednio skonstruowana dieta wegetariańska? Co jeść, aby dostarczyć niezbędnych dla zdrowia komponentów? Śpieszymy z odpowiedzią! 

Doskonałym źródłem tłuszczów są oleje roślinne, orzechy, nasiona, siemię lniane czy nasiona chia. Węglowodany z powodzeniem dostarczyć można dzięki ziemniakom, nasionom roślin strączkowych czy też makaronom lub kaszom. Warzywom i owoce (zarówno świeże, jak i suszone) są smacznym źródłem białka pokarmowego. Witaminę C z powodzeniem dostarczy papryka, pietruszka, owoce cytrusowe czy kiszonki. Witaminę E znaleźć można m.in. w orzechach laskowych czy zielonych warzywach liściastych. Wapń i żelazo dostarczymy, jedząc algi lub produkty mleczne, a także nasiona roślin strączkowych.  

Czy dieta wegetariańska 1500 kcal może być zdrowa? 

Poszukujesz odpowiedzi na pytanie, czy dieta wegetariańska 1500 kcal może być zdrowa? To jedno z tych pytań, które zaprząta głowy wielu osób! To doskonały moment, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Otóż dieta taka powinna być stosowana przez osoby z nadwagą i te, którzy chcą zgubić kilka kilogramów. Należy pamiętać jednak o tym, że aby dieta wegetariańska mogła być zdrowa, należy przede wszystkim poznać swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W związku z tym, że kaloryczność jest tu stosunkowo niewielka, to CPM (całkowita przemiana materii) powinna wynosić około 2000 kcal. Ponadto doskonale sprawdzi się u osób, które z przyczyn zdrowotnych nie mogą pozwolić sobie na aktywność fizyczną lub prowadzą siedzący tryb życia. 

Reasumując, dieta wegetariańska jest w pełni bezpieczna i zdrowa pod warunkiem, że jest dobrze skomponowana. Osoby, które zdecydują się na taki tryb życia powinny regularnie kontrolować poziom witamin i składników mineralnych w organizmie. 

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.