Dieta na wzmocnienie organizmu? Poznaj sprawdzone sposoby

21 września 2021

Odporność to nic innego jak zdolność organizmu do ochrony przed niekorzystnymi i szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Mają na nią wpływ różne czynniki w tym m.in. wiek, genetyka, sprawność fizyczna, prowadzony styl życia czy stres. Prawdopodobnie nikogo nie zaskoczy stwierdzenie, że jesienią odporność znacznie spada. To doskonały moment na rozwój wszelkiego rodzaju wirusów – właśnie dlatego rekordy zachorowalności notowane są właśnie na tę porę roku. Jak zwiększyć odporność? Czy dieta na wzmocnienie odporności faktycznie działa? Jaką rolę odgrywa tu właściwe nawodnienie organizmu? Jakie witaminy na odporność? Szczegóły poniżej.

Zastanawiasz się, jak zwiększyć odporność organizmu? Wbrew pozorom to prostsze niż mogłoby się wydawać. Jednym z czynników, wpływających nie tylko na nasz wygląd i samopoczucie, ale również zdrowie jest sposób odżywiania. Produkty, które trafiają do naszych koszyków podczas zakupów, mają olbrzymią moc. Co więcej, niektóre z nich są podstawą diety na odporność. Układ odpornościowy funkcjonuje prawidłowo wówczas, gdy dieta jest zróżnicowana i zbilansowana. Z kolei my czujemy się dobrze wtedy, gdy przygotowywane posiłki są smaczne i odpowiadają naszym kubkom smakowym. Mimo że znalezienie balansu między tymi dwoma płaszczyznami nie należy do najłatwiejszych czynności, to… nie jest niemożliwe! Zdrowe i wartościowe dania mogą zachwycać bogactwem smaków i aromatów. Jak zwiększyć odporność przy za pomocą diety? Codzienne posiłki warto wzbogacać o wymienione poniżej produkty, a także szoty i napary, które są prawdziwą bombą witaminową zamkniętą w butelce. 

Dieta na odporność – jakie produkty włączyć do jadłospisu? 

Jesień i kapryśna pogoda za oknem sprawia, że odczuwasz wyraźne osłabienie? Przeziębienie skutecznie odbiera energię i chęci do działania? Wzmocnienie odporności możliwe będzie dzięki wzbogaceniu diety o następujące produkty: 

Warzywa i owoce

Aby pobudzić układ odpornościowy do aktywnego działania dietę należy urozmaicić o warzywa i owoce. Dlaczego? W tym przypadku odpowiedź jest oczywista. Są prawdziwą skarbnicą witamin i składników odżywczych, za które organizm będzie wdzięczny. W okresie jesienno-zimowym dieta na odporność powinna opierać się na warzywach i owocach bogatych w witaminę C, a także Beta karoten, czyli prowitaminę A. Jak wzmocnić układ odpornościowy? Najprościej zaprezentować to na konkretnych przykładach. 

  • natka pietruszki zawiera aż 178 mg witaminy C w 100 gramach, 
  • czerwona papryka to 144 mg witaminy C w 100 gramach, 
  • brukselka zawiera 94 mg witaminy C w 100 gramach, 
  • czarne porzeczki zawierają aż 182,2 mg witaminy C w 100 gramach, 
  • truskawki mają 66 mg witaminy C w 100 gramach, 
  • kiwi to 59 mg witaminy C w 100 gramach, 
  • pomarańcze zawierają 49 mg witaminy C w 100 gramach.

Jak widać, przekrój warzyw i owoców będących sprzymierzeńcem w walce o wzmocnienie odporności jest całkiem imponujący. Z kolei, jeżeli chodzi o Beta karoten, to codzienną dietę warto wzbogacić oczywiście o… marchewki! Te zawierają aż 9938 µg na 100 gram. Wspomniana już wcześniej natka pietruszki zawiera go 5510 µg na 100 gram. Bogatym źródłem Beta karotenu jest również jarmuż – 5350 µg na 100 gram. Jakie owoce wybierać? Są to przede wszystkim morele – 1523 µg na 100 gram, a także brzoskwinia – 595 µg na 100 gram. To doskonała propozycja również dla rodziców, którzy zastanawiają się, co na odporność dla dzieci okaże się najlepszym rozwiązaniem. Owoce z powodzeniem mogą zastąpić zupełnie bezwartościowe i niekoniecznie korzystne dla zdrowia słodkości. 

Zastanawiasz się, jak zwiększyć odporność za pomocą warzyw cebulowych? Tutaj z pomocą przyjdzie cebula, a także czosnek. Zawierają witaminę A, C, E, a także witaminy z grupy B. Ponadto zarówno jedno, jak i drugie warzywo doskonale radzi sobie ze zwalczaniem bakterii i grzybów. Co jeść przy przeziębieniu? To właśnie te warzywa okażą się prawdziwym wybawieniem! Warto zwrócić uwagę na to, aby spożywane produkty były ekologiczne i pochodziły od sprawdzonych dostawców. Jakość idzie przecież w parze ze smakiem. 

Kiszonki 

Kiszonki nie bez przyczyny nazywane są probiotykami od matki natury. Oprócz tego, że zawierają kluczową na odporność witaminę C, są źródłem witaminy A, E, K, a także witamin z grupy B. Ponadto kiszonki obfitują w potas, żelazo, a także siarkę. W procesie kiszenia cukry proste ulegają rozkładowi do kwasu mlekowego. Ten z kolei ma dobroczynny wpływ na pracę układu pokarmowego. Zwiększa także przyswajalność dostarczanych do organizmu składników odżywczych. Nie sposób nie wspomnieć również o korzystnym wpływie na mikroflorę jelitową – jest to możliwe dzięki probiotykom, które odpowiadają też m.in. za odporność. Co więcej, kiszonki zawierają znacznie większe ilości witamin niż produkty serwowane w surowej wersji. Kluczowe jest tu jednak rozróżnienie pojęć. I tak np. kapusta kiszona ma niewiele wspólnego z kapustą kwaszoną! Oba te produkty zawierają zupełnie inne właściwości prozdrowotne i działają na innych płaszczyznach. 

Jakie witaminy na odporność wybierać?

W dalszym ciągu zastanawiasz się co jeść przy przeziębieniu? Oprócz wspomnianych wyżej produktów bogatych w witaminę C warto postawić na jeszcze jedną skuteczną witaminę na odporność. Mowa tu oczywiście o witaminie D3, która reguluje funkcje układu odpornościowego. Ponadto wytwarza białka działające bakteriobójczo. Jak wzmocnić układ odpornościowy? Najlepszym źródłem witaminy D3 są oczywiście promienie słoneczne. Jednak w przypadku, gdy pogoda za oknem nie rozpieszcza, warto wybierać następujące produkty:

  • tłuste ryby morskie, np. łosoś, 
  • żółtka jaj, 
  • płatki zbożowe i owsiane (to propozycja m.in. dla rodziców, którzy nie wiedzą, co na odporność dla dzieci wybrać). 

Na koniec warto przypomnieć również o tym, jak ważne jest właściwe nawodnienie organizmu. Ile pić wody dziennie? Osoby, które pragną wzmocnić odporność, muszą pamiętać o wypijaniu minimum 2 litrów wody dziennie. Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwoli uniknąć również silnych migren, złego samopoczucia czy zawrotów głowy. 


Jak widać, wzmocnienie odporności za pomocą diety wcale nie jest tak trudnym i skomplikowanym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Dieta na odporność nie wymaga również włączenia nietypowych i trudno dostępnych produktów. Produkty takie jak, chociażby kiszonki czy warzywa oraz nawodnienie organizmu w dużym stopniu wpływają na odporność.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.