Co jeść przy Hashimoto, aby pozytywnie wpłynąć na zdrowie?

19 kwietnia 2022

Bardzo wiele osób zastanawia się nad tym, co jeść przy Hashimoto. Nie ma się temu, co dziwić, ponieważ jest to choroba autoimmunologiczna, na której przebieg w dużym stopniu wpływa prowadzony styl życia. Dobrze byłoby więc dowiedzieć się, co jeść w przypadku wspomnianego schorzenia. Dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie, z dużym prawdopodobieństwem uda się złagodzić uciążliwe objawy Hashimoto. Trzeba jednak pamiętać o systematyczności. 

Ogólne zasady żywienia przy Hashimoto

Osoby borykające się z chorobą autoimmunologiczną Hashimoto muszą mieć na uwadze przestrzeganie pewnych zaleceń żywieniowych. Ich codzienna dieta powinna składać się z około 25% tłuszczów dziennie. Ponad 50% powinny stanowić węglowodany, natomiast resztę białko. Niesamowicie ważnymi składnikami mineralnymi dla osób chorych na Hashimoto są cynk, selen i jod. Osoby zmagające się z tym uciążliwym schorzeniem muszą mieć także na uwadze dostarczanie sobie odpowiednich ilości żelaza. Bardzo ważne jest także to, aby w przypadku Hashimoto nie dopuszczać do niedoborów witaminy słońca, czyli witaminy D. 

Po jakie owoce i warzywa sięgać?

Wiele witamin i składników mineralnych znajduje się w warzywach i owocach, dlatego bez wątpienia powinny być one obecne w codziennej diecie osób zmagających się z chorobą Hashimoto. Jeżeli chodzi o zalecane warzywa i owoce, to dieta Hashimoto dopuszcza::

  • jabłka,
  • banany,
  • owoce jagodowe (maliny, poziomki, borówki amerykańskie itd.),
  • ananasy ,
  • cytrusy,
  • agrest.

Ponadto do codziennej diety z powodzeniem można włączyć także czereśnie, morele, nektarynki, marchewki, pomidory, sałaty różnego rodzaju, buraki, cukinie, dynie. Należałoby natomiast mieć na uwadze to, że niektóre owoce i warzywa przy Hashimoto wskazane nie są. Na szczęście jest ich zdecydowanie mniej niż tych, które są zalecane. Z diety należy odrzucić warzywa kapustne (brokuły, brukselka, rzepa, rzodkiewka), warzywa cebulowe (cebula, czosnek), warzywa strączkowe (fasola, groch, soczewica, soja, cieciorka), a także bataty i szpinak. Z kolei niezalecane owoce to m.in. gruszki, daktyle, brzoskwinie czy suszone owoce. Sprawdź także nasz poprzedni artykuł czego nie jeść przy diecie Hashimoto aby nie pogorszyć swojego stanu zdrowia.

Jakie mięso oraz ryby spożywać?

Przy chorobie Hashimoto bardzo ważne jest regularne spożywanie białka pochodzącego z dobrych jakościowo źródeł. Jeżeli chodzi o mięso, warto byłoby przede wszystkim sięgać po drób. Dobrymi rozwiązaniami będzie zarówno kurczak, jak i indyk. Z powodzeniem można także wybierać cielęcinę, jak również chudą wołowinę czy królika. Doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego białka są również ryby. Najlepiej sięgać po różne gatunki ryb. Dobrze byłoby je pić bądź dusić, a nie smażyć. Należy unikać konserw rybnych, zwłaszcza tych o wysokim stopniu przetworzenia.

Po jakie źródła tłuszczy sięgać?

W diecie osób chorujących na Hashimoto nie może zabraknąć również zdrowych tłuszczy. Wydaje się, że najlepiej będzie sięgać po tłuszcze pochodzenia roślinnego. Wybór jest naprawdę bardzo duży, dlatego każdy, nawet wyjątkowo wymagający konsument powinien znaleźć rozwiązanie skrojone na miarę swoich potrzeb. Dobrze byłoby sięgać po oliwę z oliwek, koniecznie z pierwszego tłoczenia. Swoją uwagą warto obdarzyć także nierafinowany olej słonecznikowy oraz nierafinowany olej z pestek dyni. Tego rodzaju tłuszcze sprawdzą się zdecydowanie lepiej niż masło lub margaryna. Trzeba jednak pamiętać o tym, że oleje są kaloryczne. Warto byłoby więc używać ich z umiarem. Dotyczy to w szczególności osób zmagających się z nadwagą lub otyłością. 

Co jeszcze warto mieć na uwadze?

Każdy, kto boryka się z Hashimoto, powinien postarać się o to, aby jego dieta opierała się przede wszystkim o produkty o niskim indeksie glikemicznym. Osoby zainteresowane mogą wybrać także jedną z naszych diet, jaką jest dieta low carb. Należałoby również zatroszczyć się o regularność posiłków. Należy spożywać je co trzy, cztery godziny. Wówczas możliwe jest uniknięcie gwałtownych skoków insuliny oraz glukozy, które wyjątkowo nie służą osobom chorującym na Hashimoto. Warto także zadbać o to, aby posiłki były spożywane w spokoju. Pośpiech w trakcie konsumpcji może doprowadzić do kłopotów trawiennych. Osoby, którym trudno jest zaplanować zdrową dietę przy Hashimoto, powinny skorzystać z pomocy doświadczonego dietetyka klinicznego. Bardzo wielu dietetyków specjalizuje się w pomocy osobom zmagającym się z chorobami autoimmunologicznymi, w tym z Hashimoto. Wskazana jest także cierpliwość, ponieważ dieta nie od razu zacznie przynosić efekty, zwłaszcza te w pełni satysfakcjonujące.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.